מיתוג מעסיק בימי קורונה – או איך נפרדים יפה…

משבר הקורונה פקד את הכלכלה העולמית ותפס את כולנו לא מוכנים, לא רק מהבחינה הבריאותית, ההסתגרות והריחוק החברתי, אלא גם מהבחינה הכלכלית היות והרבה ארגונים במשק נאלצו לחתוך בבשר החי על מנת לשמר את הארגון. בסקר שערכנו באפריל 2020 בקרב 234 חברות הפועלות בישראל, נמצא ש 72% מהחברות נאלצו לעשות אחת או יותר מהפעולות הבאות: פיטורים, הוצאה לחל"ת, קיצוץ בשכר ו/או הפחתת בונוסים. הסטטיסטיקות של העת האחרונה מעידות כי המשק הישראלי פלט מעל מיליון ישראלים לחופשה ללא תשלום ואף לפיטורים.

מציאות מורכבת זו אינה פשוטה להתמודדות לארגון אשר נאלץ לבצע קיצוצים, היות ומעבר לעובדה שנאלצים להיפרד מעובדים, ההחלטה גוררת גם השפעה על העובדים הנשארים בארגון. נשבר החוזה הפסיכולוגי עם הארגון ועתידו נראה לא ברור.

תהליך פיטורים "המוני" הוא תהליך לא פשוט וכואב לכשעצמו. זהו תהליך הדורש תכנון קפדני מוקדם היות וההדים שלו ממשיכים הרבה אחרי ש "המוסיקה" נגמרת ולביצוע נכון שלו יש השפעה ארגונית נרחבת על מנת שלא ייהפך לטראומטי, הן עבור העוזבים והן עבור הנשארים.

ההדים של פיטורים המוניים נשמעים עוד הרבה לאחר "שהמוסיקה" נגמרת

לביצוע תכנון מוקפד של התהליך, יש לעבור דרך השלבים הבאים:

  • תקשור ארגוני – נכון, זה נראה הגיוני לפטר כאשר משבר עולמי מאיים על שרידותה של החברה. הקורונה באמת מספקת את הסחורה, אבל זה לא מספיק. יש לפרט את סך השיקולים לפיטורים, מה הוביל להחלטה, מה התוכניות לעתיד מה הקיצוץ ב % נכבד של העובדים משרת את הארגון ושרידותו. ומכאן איך ממשיכים קדימה במיקוד עם שיא המרץ.
  • אסטרטגיה – הכנת רשימת מפוטרים וסדרי עדיפויות: מהו הקיצוץ ההכרחי בשלב הראשון, ומהו השלב הבא. מחקרי עבר שסקרו משברים קודמים, מראים שארגונים שהגיעו למשבר עם תוכניות מגירה, צלחו אותו בצורה מיטבית. הרשימה הסופית של העובדים, אמורה להתכתב עם התקשור אותו העברנו, חשוב להימנע מאי הלימה בין השניים. אמון הוא דבר שביר וזה נכון שבעתיים במצבי משבר. יש לבצע הערכה של סיכוני נטישה, במצבי אי וודאות, ומהלכי פיטורים גורפים, יש אנשים הרגישים לתנודות של הקרקע מתחת לרגליהם. יש לשים לב מי עשוי להיפגע ממהלך זה ועלול לנטוש את הספינה, מי הם הטאלנטים שעזיבתם תפגע בארגון ולהכין תוכנית שימור ותקשור ייחודית גם עבורם.
  • שלב הביצוע – הדרכת המנהלים ב"כללי הטקס" ביצוע שימוע ע"פ החוק, דאגה לרגישות ולהכלה בתהליך כולו. מנהלים אשר יבינו את הרציונל מאחורי המהלך, ידעו לתקשר אותו טוב. וגם הכלה רגשית למפטרים (לא קל לעשות את זה פעם אחת, בטח שלא כמה פעמים וברצף) ואז שוב תקשור לכלל הארגון.

אז איך בכל זאת נפרדים יפה מההון האנושי, הנכס היקר ביותר שלנו? איך יודעים להגיד תודה ושלום תוך שאנחנו מוקירים את הזמן בו הם השקיעו בארגון, בצורה שתאותת לנשארים שהטיפול בנושא היה הכי אנושי שיש ותעזור למתג את הארגון כהומני ככל האפשר?

אפשרויות התורמות למיתוג המעסיק בתקופה לא פשוטה זו, ככזה שדואג לעובדיו גם לאחר "סיום המסלול" בחברה, עשויות לרכך את המכה, במיוחד למפוטרים, אבל גם לנשארים בארגון. מנכ״ל Air B&B קבע סטנדרט גבוה למיתוג זה לאחר פרסום המכתב אשר כתב למפוטרי החברה, בו ציין כי כל אחד מ-1,900 המפוטרים, יזכה לחבילה הכוללת לימודים וייעוץ קריירה אישי בחינם, לצד ״אתר בוגרים״ שהוקם  על מנת לאפשר לחברות אחרות לגייס בקלות מתוך מפוטרי החברה.

"סל תמיכה" במפוטרים, עשוי להכיל:

  • ליווי מפוטרים/ייעוץ קריירה – ע"י יועצת קריירה מנוסה
  • חבילת פרישה – הארכת תקופת ההודעה המוקדמת, מתן מענק פרישה
  • ריכוז פרטי העובדים והפצתו – בצורת "אתר בוגרים", מצגת עם פרטי העובדים המפוטרים, העברת פרטיהם לחברות השמה לטובת דאגה למציאת המקום הבא

בתהליך ליווי מפוטרים ב"איה לחמי יועצים"  אנו מלוות את העובדים בשני מישורים. הראשון הוא , המישור הרגשי, מסייעות להם לצאת מהמקום הפגוע, הריאקטיבי שמרגיש שהתהליך נכפה עליו, למקום האקטיבי בו הם מתחברים לעוצמות, לחוזקות וליכולות שלהם ויוצאים מלאי מסוגלות עצמית ומחוזקים, תוך שהם מתחברים לאנרגיה של עשייה המסייעת להם להסתער קדימה על שוק התעסוקה תוך שהם מחדדים את הערך המוסף שלהם לעצמם ולמעסיק הבא.

העובדים המלווים נטענים באנרגיה חיובית והופכים אקטיביים אפילו יותר בתהליך חיפוש העבודה הבאה

לאחר מכן, מגיע המישור הפרקטי, של שיוף יכולת ההצגה העצמית במישור הדיגיטלי והפיזי, בשכתוב קורות החיים, שיפוץ והנגשת פרופיל הלינקדאין והכנה לראיונות עבודה.

העובדים המלווים נטענים באנרגיה חיובית והופכים אקטיביים אפילו יותר, בתהליך חיפוש העבודה הבאה, שעתה הופך לממוקד יותר, מעלה את סיכוייהם לקבלת המשרה הבאה, היות והם בשלים וממוקדים יותר משהיו בתחילתו.

"רציתי להודות לך על המפגשים האישיים שהתקיימו ביננו. תודה על הכוונה מקצועית, נתת לי המון כלים לדרכי החדשה – ל"מיתוג האישי", למציאת האני עצמי ברמה המקצועית והאישית. הטמעת בי ביטחון והראית לי את החוזקות שבי.
כולי אמונה, שאני בדרך הנכונה וזאת בעזרתך הרבה! מלא תודה "

לקבל כזה פידבק מעובד זה גורם להבין שבחרתם בצעד הנכון והראוי וישנה גם דרך אחרת להיפרד מהעובדים. זכרו כי עובד שקיבל כזו הערכה בפרידתו לוקח איתו לעוד שנים רבות רק דברים חיובים וטובים אודות הארגון .

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Open chat
1
AL Consultants Whatsapp
רוצה לדבר איתנו? אנחנו פה
ימים א'-ה' 08:30-18:30