מהו מודל העבודה שהעובדים שלכם ירצו לאמץ ביום שאחרי?

כבר כמעט שנה שהשדה הארגוני עוקב אחר המגמות השונות שהביאה איתה מגיפת הקורונה לעולם התעסוקה ומנסה לייצר פתרונות שיתאימו לרוח התקופה.

השינויים שנכפו עלינו יצרו גם לא מעט הזדמנויות חדשות עבור עובדים ומעסיקים. אחד השינויים הבולטים היה המעבר המהיר מעבודה שכולה מהמשרד לעבודה מהבית בלבד, או לעבודה היברידית המשלבת בין המשרד והבית.

על מנת ללמוד על המגמות החדשות, ערכנו בפברואר 2021 סקר בקרב 250 שכירים בישראל, שנועד לבדוק את ההשפעה של צורות ההעסקה השונות על שאיפותיהם של עובדים לאמץ מודל עבודה מותאם יותר בעת החזרה לשגרה.

הסקר כלל עובדים מכל המגזרים במשק, 60% מתעשיית ההייטק והסטארטאפים, מרביתם מארגונים גלובליים (63%).

אז.. משרד, בית או גם וגם?

בקרב משתתפי הסקר שערכנו, טרום פרוץ מגיפת הקורונה 81% עבדו מהמשרד, 16% עבדו במודל ההיברידי ורק 3% עבדו מהבית בלבד. אבל מה קרה אחרי? במהלך תקופת הקורונה המגמה התהפכה ונכון להיום רק 9% נשארו לעבוד מהמשרד, בעוד ש63% דיווחו שעובדים במודל ההיברידי ו-28% עברו לעבוד רק מהבית.

תשמחו לגלות שמרבית העובדים מהבית העידו כי הם יעילים יותר בעבודה מהבית והזמן שלהם מנוצל באופן טוב יותר וגם שהרבה יותר נוח להם. נתונים דומים אנחנו יכולים למצוא גם בקרב אלה העובדים באופן היברידי ומחלקים את זמנם בין בית למשרד.

מרבית העובדים מהבית העידו כי הם יעילים יותר בעבודה מהבית והזמן שלהם מנוצל באופן טוב יותר

 

לצד היתרונות העולים משילוב זמן עבודה מהבית (בין אם חלקי או מלא), ישנם גם אתגרים חדשים איתם מתמודדים עובדים ומעסיקים. יכולתם של השניים לאמץ בהצלחה את מודלי העבודה החדשים תלויה במספר רב של גורמים ומצריכה הבנה מעמיקה של הצרכים הארגוניים וצרכי העובדים.

41% מהמשיבים שעובדים מהבית/במודל היברידי, דיווחו על מחסור באינטראקציות קבועות ובתקשורת עם עמיתים כאתגרים המשמעותיים. 31% מהעובדים שמבצעים את עבודתם מהבית העידו על פגיעה מהותית בסביבת העבודה החיובית ובקשר עם קולגות. 26% מהעובדים במודל ההיברידי חולקים את אותה תחושה.

אל לנו להקל ראש בתחושות אלו, שכן סביבת עבודה חיובית וקשרים בינאישיים נמנים עם המרכיבים המשמעותיים ביותר ביצירת המחוברות הארגונית. בסקר מחוברות שערכנו בנובמבר 2020, בעיצומה של המגיפה, מצאנו שמחסור בתקשורת עם עמיתים לעבודה פגע באופן משמעותי בתחושת המחוברות הארגונית.

ההשפעה של מגמות אלו לא פוסחת גם על המנהלים. מיומנויות הניהול שמוכרות לנו מעולם העבודה שקדם לקורונה עוברות טרנספורמציה לעולם הווירטואלי ומנהלים היום נדרשים לגלות גמישות ויצירתיות באופן שבו הם מנהלים את העובדים שלהם. היכולת לשמור על קשר שוטף, לחנוך וללוות, כמו גם היכולת לשתף במידע ולייצר שקיפות הפכה מורכבת יותר. 14% מהעובדים במודל ההיברידי ציינו כי המרכיב הארגוני שנפגע בצורה המשמעותית ביותר הוא – הקשר האישי עם המנהל.ת הישיר.ה, לעומת 0% מקבוצת העובדים מהמשרד.

האתגרים הניהוליים מעצבים מחדש את תפיסות הניהול ומגבירים את מידת המעורבות שנדרשת ממנהלים. גם היכולת להעריך עובדים, לרתום ולהצמיח אותם הופכת מורכבת יותר ומצריכה למידה ותרגול של מיומנויות מתאימות.

אילו צעדים המליצו העובדים להנהלת הארגון לנקוט על מנת לשפר את שביעות רצונם?

בראש ובראשונה, לייצר מפגשים בינאישיים בין קולגות. חשבו על המחסור האדיר ב"שיחות המסדרון", ארוחות הצהריים המשותפות או הפסקת הקפה. כל אלו התחלפו במפגשים יותר פורמליים שנעשים מרחוק ומאבדים את הקלילות והזמינות, אשר אפיינה את עבודת המשרד. מעבר לכך, החלפת הרעיונות האגבית, זרימת המידע והחדשנות שהם מייצרים, נפגעה גם היא ועשויה להיות מורגשת גם ברמה הארגונית.

קיים מחסור אדיר ב"שיחות המסדרון", ארוחות הצהריים המשותפות או הפסקת קפה

 

הקשיים בשיתוף ובזרימת מידע עלו גם בהמלצתם של המשיבים לייצר שקיפות רבה יותר. העבודה במודל היברידי או מהבית בלבד מצריכה מארגונים לייצר יותר הזדמנויות להעברת עדכונים ואינפורמציה על מצב החברה.

עוד ממליצים העובדים , לאפשר להם גמישות בחלוקת הזמן בין בית לעבודה. מצד אחד, הגבולות שהיטשטשו בין החיים האישיים לעבודה, ומצד שני ההתנסות במודל עבודה יותר גמיש, מביאים אותם לדרוש מארגונים להתחשב יותר בצרכיהם. עובדים היום רוצים להיות מסוגלים לתכנן לעצמם את יום העבודה תוך שהוא לוקח בחשבון את האילוצים שלהם.

ולגולת הכותרת – איזה מודל עבודה יבחרו העובדים לאמץ עם החזרה לשגרה?

92% מהמשיבים בחרו במודל העבודה ההיברידי,6%  בחרו בעבודה מהמשרד בלבד ו-2%  בחרו בעבודה מהבית בלבד.

מתוך המשיבים שכבר עובדים כיום במודל ההיברידי, כל העובדים בחרו להמשיך ולעבוד במודל זה גם בעת החזרה לשגרה!

 

אם בפרוץ המגפה ארגונים התנהלו בעלטה ומתוך ניסיון לספק פתרונות מהירים למציאות שהשתנתה בין רגע, בשלב זה נראה כי המגמה כבר ברורה, והיא לא הולכת להיעלם. עולם העבודה החדש יצטרך לכלול שילוב של עבודה מהבית לצד העבודה מהמשרד. עובדים שחוו את היתרונות שהעניק המעבר לעבודה היברידית/מהבית, לא ימהרו לוותר עליהם ויצפו ממעסיקים לייצר עבורם את ההתאמות הנדרשות. בעולם בו המלחמה על טאלנטים מכתיבה את הכללים, ארגונים צריכים לאפשר מידה כזו או אחרת של עבודה מהבית.

ואכן, נראה שההבנה הזו מחלחלת. כששאלנו מנהלות HR שהשתתפו בוובינר שלנו בנושא עולם העבודה החדש באיזו מדיניות ינקטו כמודל עבודה עתידי פוסט קורונה, 62% השיבו כי יאפשרו יומיים עד שלושה של עבודה מהבית, 19% השיבו שיאפשרו יום עבודה קבוע מהבית ו-6% יאפשרו עבודה מהבית ללא הגבלה. המשמעות היא ש- 87% מהמשיבים יציעו לעובדים את האפשרות לעבוד מהבית במידה כזו אחרת.

הטמעה של מודל היברידי מצריכה ניהול חכם של התהליך. אנו באיה לחמי יועצים פיתחנו ומידלנו תכנית פעולה ייחודית וממוקדת לבניית מודל היברידי מוצלח, המותאמת למבנה ולצרכי הארגון שלכם ומורכבת משלושה צעדים פשוטים.

הצעד הראשון מתמקד בבחינת מודל העבודה הקיים ומידת האפקטיביות שלו בארגון.

הצעד השני מוקדש לעריכת סקר ארגוני אודות הצרכים העתידיים של הארגון וערכיו.

הצעד השלישי סוגר את התהליך עם בניית מודל העבודה הנבחר שכולל מדיניות עבודה כתובה, תקשור נכון לעובדים ומענה על האתגרים שעלו מהסקר.

רוצים לשמוע יותר? הורידו את המדריך החדש לסביבות  עבודה עתידיות 

אנחנו כאן ונשמח ללוות אתכם בתהליך ולסייע בבנייה וניהול מודל עבודה נכון גם אצלכם בארגון.

ליצירת קשר

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Open chat
1
AL Consultants Whatsapp
רוצה לדבר איתנו? אנחנו פה
ימים א'-ה' 08:30-18:30