למה לצפות ב 2018: 6 הטרנדים החמים של שוק העבודה

כמו כל ילד במשפחה, כל שנה מביאה איתה ערך שונה ורוחות של שינויים.
כדי להבין מה תביא איתה שנת 2018 לעולם הארגונים, החלטנו לעשות תחקיר מקיף: יצאנו לשטח, בחנו ארגונים, עמדנו על צרכים של עובדים, השווינו בין סטטיסטיקות בשוק העבודה הישראלי, קראנו מאמרים ומחקרים מרתקים ואיגדנו את המגמות המעניינות שכולן משפיעות באופן משמעותי על חיי העבודה של כולנו:

המהפכה הדיגיטאלית – פיתוחים טכנולוגיים מאפשרים לנו ייצור של תהליכי מדידה, ניתוח ותכנון מורכבים ויכולת לתקשר בקלות גם ממרחק רב. בשנת 2018 הטכנולוגיה שהפכה לדרך חיים בסביבות עבודה, תאתגר אותנו עם פיתוחים מרחיקי לכת.

העובדים החדשים – עם קצב אחר ותפישת עולם שונה, דור ה Y ודור ה Z מייצרים שינוי בעולם התעסוקה. נוכחותם בארגונים גדלה וכך גם יכולת ההשפעה שלהם על עיצוב הארגונים, מבנה העבודה ודרכי התקשורת. השאלה המייצגת באופן מובהק את השינוי היא "עם מי אתה עובד?", במקום השאלה שהייתה רווחת בעבר "עבור מי אתה עובד?".

עלייה בתוחלת החיים – מביאה לשינויים במבנה ההעסקה ובגיוון תעסוקתי ומאתגרת את המעסיקים להתאים את רוח הארגון לספקטרום רחב של עובדים.

ואלו הם ששת הטרנדים המובילים בארגונים לקראת 2018:

1. שיתוף פעולה והגברת האינטראקציה בין העובדים

  1. בסקר 2018 Global Human Capital Trends של חברת Deloitte, ענו 94% מהנשאלים שזריזות ושיתוף פעולה הם מרכיבים קריטיים בהצלחת הארגון. שיתוף פעולה משפיע על שביעות רצון, מחויבות, ואיכות תהליכי העבודה של העובדים.

איך ניתן לייצר שיתוף פעולה? על ידי הבהרת האינטראקציה בין העובדים, שיכולה בין היתר לבוא לידי ביטוי באמצעות שינוי סביבת העבודה. IBM, Apple, Google ו-YAHOO, מעודדות את עובדיהן לעבוד בעיקר מהמשרד ולא מביתם. חברות אלה ואחרות הבינו כי המפגש הבינאישי מביא לתוצאות חיוביות. מחקרים שונים בתחום מאששים מסקנות אלו ומראים למשל כי שיחות בין עובדים מעלות את הביצועים ב 20% וכי שביעות הרצון עולה באופן משמעותי כאשר יש לעובד חבר טוב במקום העבודה. מחקר אחר הוכיח כי עובדי דור ה- Z ודור ה- Y מעדיפים שיחות אישיות על פני שימוש בטכנולוגיה, וישיבה במשרדים על פני ישיבה בבית. מחקר נוסף מצא כי פגישה פנים אל פנים שוות ערך לטיפול ב 34 מיילים. ההמלצה שלנו היא לעודד את העובדים לשתף ידע, לעבוד יחד ולהגביר את אפשרויות האינטראקציה ביניהם.

מחקרים מצאו כי פגישה אחת פנים מול פנים שוות ערך לטיפול ב 34 מיילים (!). בשנה הקרובה תפגשו יותר, ותתכתבו פחות. (Giphy)

 

2. הבינה המלאכותית כבר כאן

אילו רכיבי בינה מלאכותית נוכל למצוא בסביבות העבודה ב 2018?
צ'טבוטים (Chatbots) – תיאום פגישות, שירות לקוחות, ייעול תהליכים עסקיים, מענה על שאלות של עובדים ועוד הם חלק מהשימושים הנפוצים של צ'טבוטים במחלקות אדמיניסטרציה בארגונים.  צ'טבוט עשוי להתריע בפני מנהלים על עובדים חולים או לסייע ל HR להשיב על שאלות של עובדים בנוגע לשכר והטבות, התאמת מועמדים בלינקדאין ועוד. הצ'טבוטים מסייעים בהפחתת משרות ומגבירים את יעילות העבודה בארגונים, ובכך חוסכים להם משאבים אדירים. לכן, יותר ויותר ארגונים ישתמשו בהם. כבר היום 20% מהארגונים משתמשים בצ'טבוטים ומעריכים כי עד 2021, המספר יעלה לכ- 57% מהארגונים.

ההערכה היא שבעוד 3 שנים כבר מעל לחצי מהארגונים ישתמשו בצ'טבוטים. לנו רק נותר לקוות שהם ימשיכו להיות אדיבים ושירותיים, ולא… (Giphy)

 

3. ניתוח נתונים מדויק של פעילות אנושית

באמצעות הטרנד הזה, התאפשר לגוגל למדוד נתונים מדויקים ולהתאים באופן אישי את השירות או הפרסום, ובכך היא הצליחה לעשות מהפכה במספר תעשיות. תחום זה הנקרא People Analytics מתרחב כיום גם למדידת התנהגויות של ההון האנושי בעולם העבודה. מה נרוויח משימוש בטכנולוגיית People Analytics? המון! תהליכי גיוס וקליטה, הערכה או פילוח טאלנטים שעד כה היו אחידים למגוון של עובדים, יהפכו להיות אישיים ומותאמים. על ידי היכרות מעמיקה עם העובד, פתרונות אישיים ייתפרו למידותיו. הדרך ללמוד התנהגויות אנושיות נעשית באמצעות ניתוח התנהגויות ברשתות החברתיות, ניתוח אינטראקציות בינאישיות בתוך הארגון, ועוד.

דוגמא עכשווית מעולם משאבי האנוש: במכבי שירותי בריאות נמצא כי כל עובד שמתפטר עולה לחברה סכום הדומה ל 7 משכורות חודשיות. לכן, הם החליטו לבנות מודל לחיזוי מוקדם של התפטרויות עובדים, ובכך למנוע את ההפסד הכלכלי והארגוני. המודל שפיתחו ניבא 60% מההתפטרויות בחברה, ובזכותו הארגון נתן לכך מענה וחסך כ-10 מיליון שקלים. להרחבה על איך הם עשו את זה לחצו כאן.

ודוגמא מרתקת נוספת לשימוש ב Mass Media ו People Analytics מעולם תוכן שונה לחלוטין: בסוף שנת 2016, חברת Spotify המספקת שירותי מוזיקה דיגיטליים, יצאה בקמפיין מיוחד – "Thanks 2016 – It's been weird". החברה החליטה להשתמש בנתונים הסטטיסטיים של התנהגויות יוצאות דופן בקרב משתמשיה לטובת קמפיין פרסומי, ופרסמה בשלטי חוצות את המודעות הבאות:

המודעות נתלו באיזורי המגורים של המשתמשים המדוברים, ובכך יצרה קמפיין משעשע, אישי וייחודי, אשר בזכותו שברה את שיאי מכירות המנויים שלה. סרטון ה Case Study:

4. יותר שקיפות, יותר דיאלוג, יותר למידה בהערכת עובדים

בשנה האחרונה למדנו שהמגמה המועדפת על עובדים ומנהלים היא פידבקים תכופים, מידיים ועדכניים, במקום פידבק חד שנתי. ב- 2015, מחקר של Deloitte מצא כי 82% מהחברות דיווחו כי ההערכות החד שנתיות אינן יעילות. המתודה שהחלה בשנות ה- 70 כבר לא רלוונטית לעולם העבודה של היום. כיום, עובדים (ובעיקר דור ה Y ודור ה Z) מבקשים לקבל פידבקים תדירים וקונסיסטנטיים המאפשרים לעובדים ולמנהלים לייצר דיאלוג מתמשך ולמידה לאורך כל השנה. הפוקוס עבר משיח על אנשים לשיח עם אנשים באמצעות שיפור התקשורת וחתירה מתמדת להתפתחות.

מאחר והמגמות העכשוויות הן חיבור לצרכים העסקיים, חשוב גם נושא זה יבוא לידי ביטוי בשיחות ההערכה. ההמלצה שלנו היא לחבר את יעדי העובד עם היעדים הארגוניים-עסקיים, ובכך ליצור חיבור של הצלחת העובד עם הצלחת צוותו והארגון כולו.

5. הקיוביקלס הוא היסטוריה: חללים ירוקים ומשותפים

סביבת העבודה המשרדית משפיעה על הבריאות, שביעות הרצון, ויעילות העובד, ולכן מעצבים ואדריכלים שמים דגש רב על יצירת מבנים וחללי עבודה, שיצרו מאפיינים אלה. כיום קיימות שתי מגמות עיצוב עיקריות:

סביבת עבודה המקדמת שיתוף פעולה באמצעות יצירת חללים משותפים, צבעוניים, ונעימים בהם ניתן לשוחח ולעבוד בצוותא, כמו לדוגמא מבנה סלוני, חלל מדיטציה, או חדר ישיבות עם ספות נוחות.

מכניסים את הטבע אל המשרד – אנחנו מבלים יותר ויותר זמן בתוך חללים מאשר מחוצה להם. מחקרים מראים כי צורות, צבעים וטקסטורות של טבע, תורמים לשיפור מצב הרוח, מסייעים בבעיות בריאותיות כגון שיעולים או כאבי גרון, וגורמים לעלייה בתפוקה בשל שיפור בריכוז. זו כנראה הסיבה שבמשרדים רבים מתחילים להכניס יותר ויותר צמחייה חיה. במקום קירות, נמצא קירות חיים, ירוקים.
רוצים גם אתם לעצב קיר ירוק? הנה כל מה שעליכם לדעת >> http://bit.ly/2lks7KR

6. הזדקנות אוכלוסיית העובדים

אוכלוסיית העובדים מזדקנת, דור הבייבי בום פורש בגיל מאוחר. בישראל ניתן להתגאות בשיעור העסקה גבוה של עובדים מעל גיל 50 (66% בשנת 2011) ובגילאי פרישה מאוחרים ביותר, ביחס למדינות הOECD. איך זה ישפיע על שוק העבודה? ההנחה היא שעובדים צעירים שייכנסו לארגונים ויטפסו למשרות בכירות, דבר שיכול לעורר בקרב העובדים המבוגרים לחץ ותסכול. ארגונים יצטרכו להיערך לכך מראש ולמצוא דרכים יצירתיות לטפל בסוגיות רגישות אלו.

7. ספורט בשירות עצמי

מקומות עבודה מפנימים שפעילות גופנית צריכה להיות חלק אינטגרלי מהלו"ז היומי של העובד. רוב החברות מפעילות שיעורי ספורט בחללים מיוחדים שיועדו לכך. תרגילי טבטה יפניים (תרגילי ספורט בעצימות גבוהה ובזמן קצר) תופסים תאוצה בעולם המערבי ועובדים רבים מארגנים קבוצות לפעילות גופנית של 4 או 5 דקות בלבד, מספר פעמים ביום. בזמן קצר, העובדים מפעילים את גופם, ממריצים את הדם וחוזרים לעבודה נמרצים וחיוניים. אנו ממליצים בחום להציע לעובדים שלכם להתארגן לפעילויות ספורט קצרות וממוקדות שישפרו את סדר יומם השגרתי, וגם את בריאותם.

לסיכום – 2018 עומדת להיות שנה עסקית מרתקת, שתביא עמה רוחות של שינוי. שתהיה לכולנו שנה של דמיון והשראה!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Open chat
1
AL Consultants Whatsapp
רוצה לדבר איתנו? אנחנו פה
ימים א'-ה' 08:30-18:30